Om gebruik te kunnen maken van je e-mail op een PC, laptop of mobiel moet een e-mailaccount ingesteld worden. Per apparaat kan de manier om dit in te stellen verschillen. De gegevens om een e-mailaccount goed in te stellen zijn echter wel altijd hetzelfde. Welke gegevens je nodig hebt en waar je deze kunt vinden wordt hier uitgelegd.
Standaard instellingen
Bij sommige programma's voor e-mail worden de instellingen automatisch gedetecteerd zodra je je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord ingevoerd hebt. Je hebt dan enkel je e-mailadres en wachtwoord nodig. Echter zijn er ook veel populaire mailprogramma's zoals Outlook van Microsoft Office365 en Apple mail waarbij er automatisch eerst mail.domeinnaam.nl geprobeerd wordt waarna je de gegevens pas kunt aanpassen.
Werken de automatisch gedetecteerde instellingen niet? Gebruik dan de volgende gegevens:
- Inkomende en uitgaande servernaam: mail.oxilion.nl,
- inkomende mail type IMAP, poort 993, beveiligd met SSL/TLS,
- Inkomende mail type POP; poort 995, beveiligd met SSL/TLS,
- uitgaande mail type SMTP, poort 587 met STARTTLS,
- uitgaande mail type SMTP, poort 465 met SSL/TLS voor Apple/iOS mailclients als poort 587 niet werkt.
In alle gevallen dient het wachtwoord of de authenticatie "normaal", of "onversleuteld" te worden verzonden.
De authenticatie is vereist zodat anderen niet namens jou kunnen mailen. De versleuteling vindt al plaats door de SSL/TLS verbinding.
Belangrijk voor Apple mail gebruikers: Zet de vinkjes voor "Beheer verbindinginstellingen automatisch" uit.
Voor wie beschikbaar
Deze algemene instellingen werken alleen voor domeinen die:
- De e-mail afhandelen op een van Oxilion's shared Basic, Business of Reseller hostingservers, of op de Site4U shared e-mailserver;
- Een geldig (IPv6 en/of IPv4) "mail.<domein>" DNS record hebben, dat ook verwijst naar het adres van diezelfde shared hostingserver.
Tevens moet de mailclient op het apparaat minimaal TLS versie 1.2 ondersteunen. Alleen TLS 1.2 en hoger is beschikbaar op deze algemene mailoplossing.
Als het niet werkt
In de meeste gevallen is het bovenstaande voldoende. Echter kan het zijn dat bepaalde ondersteuning ontbreekt. In dat geval is de rest van deze pagina voor jou van belang. Lees daarom verder als het instellen van je e-mail niet werkt met de bovenstaande gegevens.
Type mail account
In je e-mailprogramma kun je je account toevoegen als een IMAP-account. In sommige e-mailprogramma’s wil dit nog wel eens achter een “Overige accounts” of “Internet e-mail account” menu verborgen zitten. Er is ook een keuze om POP te gebruiken, echter raden wij het gebruik van IMAP aan zodat e-mail altijd op de server blijft staan en veiliger is, mocht onverhoopt je computer, telefoon of tablet stuk gaan.
Poort Instellingen
E-mail protocollen maken verbinding op een poort van onze servers. De standaardpoorten zullen bij ons werken.
Voor de inkomende e-mail:
- IMAP-poort beveiligd (met SSL/TLS): 993
- IMAP-poort onbeveiligd: 143 (niet beschikbaar op mail.oxilion.nl)
Voor de uitgaande e-mail:
- SMTP-poort Beveiligd met TLS (StartTLS): 587
- SMTP-poort onbeveiligd: 587 (niet beschikbaar op mail.oxilion.nl)
Inkomende en uitgaande mailserver
Een e-mailprogramma geeft vaak de suggestie om 'mail.domeinnaam.nl' als hostnaam te gebruiken. Waarbij het deel 'domeinnaam.nl' jouw domein is. Vanwege strengere veiligheidsstandaarden levert dit echter steeds vaker certificaat-waarschuwingen op. Om gebruik te maken van de juiste beveiliging voor e-mail kan je hiervoor als inkomende en uitgaande e-mail server onze servernamen gebruiken. Welke servernaam voor jou van toepassing is, is afhankelijk van je hostingpakket. De servernaam kun je in Mijn Oxilion vinden bij de eigenschappen van je hostingpakket.
- Ga naar Mijn Oxilion
- Ga naar het tabblad 'Hosting'
- Selecteer het hostingpakket waarop de e-mail draait die je wenst in te stellen.
- In de detailspagina van het hostingpakket staat de servernaam vermeld.
Voorbeeld van een ingesteld account
Hieronder een voorbeeld van een geldige configuratie van een e-mail account. Natuurlijk moet in plaats van [email protected] dan je eigen e-mail adres worden ingevuld, met daarbij je eigen wachtwoord.
Alles geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet?
Er bestaan situaties waarin de e-mail het niet doet, terwijl het lijkt dat je alles goed doet. Er is wel ten alle tijden een verklaring, zelfs als je alle instellingen goed hebt staan. Een aantal veelvoorkomende oorzaken noemen we hieronder;
Je hebt een IP blokkade. Wanneer er te veel foutieve pogingen zijn geweest om in te loggen, kan je geblokkeerd worden. Dit is om te voorkomen dat iemand te vaak wachtwoorden probeert te gokken. Neem in zo'n geval contact met ons op.
Je hebt een te oud e-mail programma. Als je heel lang je mailprogramma niet hebt bijgewerkt, kan het zijn dat moderne standaarden voor bijvoorbeeld encryptie niet ondersteund worden door je mailprogramma. Heb je bijvoorbeeld nog een end of life Mac, of een Windows versie die geen ondersteuning heeft? Dit is vaak een voorteken dat je in deze situatie zit.
Een ander probleem kan antivirus- of firewall-software zijn, pakketten die bepaald internetverkeer of poorten blokkeren. Om dit te verifiëren kun je vaak je pakket even uitzetten of pauzeren. Als het dan wel werkt, kun je vaak ergens een uitzondering instellen voor je mailprogramma, zodat dit niet in de weg blijft zitten. Wij adviseren de handleidingen van de desbetreffende antivirus/firewall te raadplegen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren