Hoe pas ik de nameservers aan van mijn domein?

Gewijzigd op Di, 16 Jul om 3:24 PM

Standaard gebruiken alle domeinen die via ons geregistreerd zijn, ons eigen domain name system (DNS) dat op onze nameservers gehost is. Deze servers zijn geografisch gescheiden en onder verschillende domeinen bekend. Ook hebben we onze nameservers uitgerust met technieken om DDoS aanvallen op onze DNS het hoofd te kunnen bieden. Onze DNS opstelling is erg robuust en betrouwbaar, maar er zijn situaties denkbaar waarin je gebruik wenst te maken van andere DNS nameservers dan die van Oxilion.


Een dienst als bijvoorbeeld Cloudflare of Wix kan onder sommige omstandigheden aanraden dat je de nameservers van je domein aanpast, waarmee de DNS van het betreffende domein dan ook volledig door die partij wordt beheerd.


De nameservers zijn aan te passen in het klantportaal Mijn Oxilion.


In het kort

  1. Log in Mijn Oxilion
  2. Klik op Domeinen en dan Overzicht. Rechts van het domein waar het om gaat klik je op "Bekijken"
  3. Klik op "Nameservers"
  4. Zet het vinkje op "Zelf invullen" en vul de nameservers in
  5. Klik op 'Opslaan'


Voor een meer gedetailleerde toelichting, volg je de tekst onder de streep.


  1. Log in op Mijn Oxilion
  2. Klik op Domeinen en dan Overzicht
    Domeinen menu met Overzicht
  3. Zoek het betreffende domein in de lijst, en klik dan op de knop "Bekijken" achter het betreffende domein
  4. Klik op Nameservers
  5. Selecteer “Zelf invullen”.
  6. Druk op het plusje om een nieuwe nameserver toe te voegen.
    1. Een domein moet minimaal twee (2) verschillende nameservers hebben om te functioneren!
  7. Vul de namen in van de nameservers. Klik vervolgens op opslaan.


Let op dat dergelijke wijziging niet direct zijn verwerkt op het internet! Houd rekening met een periode van enkele uren tot uiterlijk een dag voordat het overal bekend is dat het domein andere nameservers in gebruik heeft.

In sporadische gevallen moet er door een medewerker een handmatige aanpassing worden uitgevoerd, dit wordt dan tijdens onze kantoortijden uitgevoerd.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren