Troubleshooting: Contactformulieren op DirectAdmin hosting

Gewijzigd op Wed, 28 Dec 2022 om 04:37 PM

Wanneer je een contactformulier op je website hebt, wil je vaak dat deze een email kan versturen naar jezelf, naar je klant, of allebei. Het is belangrijk om hierbij correcte instellingen te gebruiken. Gebruik je deze niet? Kan het voorkomen dat je e-mail ofwel helemaal niet aankomt, of vaak geweigerd als zijnde spam.


In dit artikel leggen we een aantal veelvoorkomende problemen voor. Let op dat dit een geavanceerd onderwerp is. We gaan er dus vanuit dat je wel begrijpt hoe je kunt inloggen op je hostingpakket, hoe je een contactformulier aanmaakt, hoe je DNS bekijkt en hoe je email accounts aanmaakt.


Eerst noemen we de problemen in het kort, met nadere toelichting in het artikel.


In het kort

  1. Als je op je domein externe e-mail hebt (Office365, Gmail, etc.). Zet dan local mail uit.  
  2. Zorg voor een correct SPF record. De include hiervoor is als volgt: "include:spf.mail-scanner.eu"
  3. Zorg ervoor dat je contactformulier de e-mails verstuurt met correcte SMTP gegevens.


Voor een meer gedetailleerde toelichting, volg je de tekst onder de streep.


1. Local mail

Wanneer je e-mail extern afgeleverd dient te worden, moet local mail uitstaan. De reden hiervoor is omdat je contactformulier standaard e-mail probeert af te leveren op je e-mailadres binnen je hosting account. Als je externe e-mail zoals Microsoft 365 of Gmail gebruikt, krijg je op deze manier dus geen e-mails gericht aan jezelf. Dit los je op door local mail uit te zetten.


Local mail kun je uitzetten binnen DirectAdmin in het MX Records menu. Hiervoor is ook een handleiding aanwezig. Local mail delivery uitschakelen


Wens je e-mail binnen je hostingpakket te ontvangen, dan wil je dit juist niet uitzetten!


2. SPF Record

Dit is ook weer een probleem dat veelval voorkomt met gebruikers van externe e-mail. Wanneer je via een contactformulier of via onze shared hosting in het algemeen e-mail verstuurt, wordt deze verzonden door ons uitgaande spamfilter. Deze moet meegenomen worden in de SPF van je domein.


De include die je hiervoor kunt gebruiken is: "include:spf.mail-scanner.eu"


Dit kun je eventueel combineren met includes van Office365 of Gmail. Zie eventueel ook onze handleiding wat is een SPF record precies? in het hoofdstuk "Voorbeelden van bestaande SPF-records".


Heb je je e-mail bij ons, verwijzen je MX records reeds naar mail-scanner.eu en staat in jouw SPF al 'a mx'? Dan hoef jij deze include niet toe te voegen. Door de "mx" toevoeging wordt dan het spamfilter meegenomen.


3. Correcte SMTP gegevens

3.1 Waarom SMTP

Het is belangrijk om correcte SMTP gegevens te gebruiken bij het versturen van de e-mails van je contactformulier. Contactformulieren gebruiken vaak standaard PHPMailer. Als je daarbij geen correcte verzendgegevens meestuurt, worden er gegevens van je DirectAdmin gebruiker gebruikt in plaats van echte verzendinformatie. Het gevolg is dat de e-mail snel geweigerd zal worden.


3.2 Waar je kunt zien of je SMTP gebruikt

Je kunt zien of je dit probleem hebt binnen DirectAdmin. Bij E-Mail Accounts en dan Email Usage. Filter vervolgens op outgoing e-mail en dan today of this month.


Hieronder een voorbeeld van een contactformulier dat geen goede SMTP gebruikt:

Voorbeeld van verzonden e-mails zonder SMTP.


Zie daar de zender "markkl01@daweb22.oxilion.nl" met de authentication markkl01. Dat zijn de DirectAdmin gegevens/namen van dit voorbeeld. Hier zou dan jouw eigen DirectAdmin username staan met de server waar je pakket op staat. Dat is waar op teruggevallen wordt zonder SMTP.


Met correcte SMTP zie je dat de e-mails met correcte adressen gestuurd worden. Stel dat we info@example.org zouden gebruiken om te verzenden:

Voorbeeld van e-mails verzonder met SMTP.


3.3 SMTP instellingen

Om SMTP te gebruiken dien je binnen het hostingpakket een e-mailadres aanmaken en hiervan de inloggegevens te gebruiken om de e-mails te versturen. Het e-mailadres is de inlognaam met het wachtwoord dat je zelf verzint.


Wil je weten hoe je een e-mailadres aanmaakt binnen DirectAdmin? Kijk dan naar onze handleiding hoe maak ik een e-mailadres aan?


Hoe je de SMTP gegevens vervolgens invoert, verschilt met wat voor type website je hebt. Heb je bijvoorbeeld WordPress? Gebruik een SMTP plugin of controleer je contactformulier plugin hier een optie voor heeft. Gebruik je bijvoorbeeld Joomla? Kijk dan naar de Mail Settings menu.


De verwachte instellingen zijn als volgt:

  • SMTP Username / Inlognaam : Het e-mailadres dat je hebt aangemaakt.
  • Password: Wachtwoord van het e-mailadres
  • Authentication: Username & Password
  • SMTP server/host: localhost
  • SMTP poort: 587
  • SSL/TLS: Off


Indien je PHPMailer gebruikt, dan dien je ook nog in de configuratie van PHPMailer zelf de onderstaande optie aan te passen. Let op: dat kan/hoeft alleen als deze optie "SMTPAutoTLS" ook daadwerkelijk in de code aanwezig is:

  • $SMTPAutoTLS = false;

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren